Artykuły
Wyprawy Prudniczan: Do Pragi i śladami Łokietka
Autor: MAŁGORZATA GIBEK, TOMASZ WÓJTOWICZ.
Publikacja: Czwartek, 30 - Maj 2013r. , godz.: 05:57
Dwie grupy dzieci z klas I - VI z Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Moszczance uczestniczyły w bezpłatnych wyjazdach edukacyjnych zorganizowanych w ramach projektu "Równym Krokiem" współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Autorką projektu jest dyrektorka szkoły Marzena Kędra.
W wyjeździe do Pragi uczestniczyło 44 dzieci. Uczniowie pracowali w 4 grupach pod czujnym okiem swoich opiekunów. Celem wyjazdu było zbieranie informacji na temat zabytków Pragi oraz kształtowanie wrażliwości dzieci na kulturę, tradycje i zwyczaje Republiki Czeskiej. Ponadto uczniowie doskonalili umiejętności pracy w grupie. Była to również doskonała okazja do zintegrowania uczestników ucieczki. Wiodącą techniką pracy były doświadczenia poszukujące. Dzieci zaopatrzone w opracowane przez nauczycieli karty pracy, przybory papiernicze oraz aparaty fotograficzne starały się uwiecznić swoje wrażenia i przeżycia. Uczniowie zapamiętywali usłyszane od przewodnika legendy, uczyli się nowych słów czeskich, poznali tradycyjne potrawy Czechów. Mieli okazję zaprezentować swoje talenty poetyckie, artystyczne, plastyczne i fotograficzne podczas prezentacji podsumowującej każdy miniony dzień.
Pierwszego dnia dzieci zwiedziły Wzgórze Petrin, gdzie miały okazję podziwiać panoramę Pragi ze szczytu 62-metrowej "miniaturowej" Wieży Eiffla. Podczas honorowej odprawy warty na Hradczanach, na dziedzińcu Zamku Praskiego, na Złotej Uliczce, w ogrodach Senatu Czeskiego oraz innych zwiedzanych w tym dniu miejscach, dzieci według własnych preferencji, wykonywały zadania z kart pracy. Wielką atrakcją tego dnia był przejazd metrem.
Następnego dnia na naszych uczniów czekały kolejne atrakcje. Dzieci wyruszyły na dalsze zwiedzanie Pragi. Między innymi zobaczyły Most Karola, Ratusz ze słynnym zegarem Orloj, Plac Wacława, Dzielnicę Żydowską, a także miło spędziły czas na jednym z placów zabaw. Po obiedzie uczestnicy wycieczki mogli podziwiać widoki Pragi, odbywając rejs statkiem po Wełtawie. Wiele wrażeń dostarczył naszym uczniom spektakl tańczących kolorowych fontann.
Wyszehrad - jedna z najpiękniejszych dzielnic Pragi, w ostatnim dniu pobytu - stała się dla dzieci świetną przestrzenią do działań twórczych. Tutaj mali turyści szkicowali najpiękniejsze miejsca Pragi, układali tekst piosenki, którą wspólnie odśpiewali pod Bramą Taborską.
Postawa dzieci podczas trzydniowego pobytu w Pradze pokazała jak niezwykle twórcze, pracowite i ambitne są dzieci z Moszczanki. Uczestnicy wrócili do domu pełni wrażeń i nowych, cennych doświadczeń.
Śladami Władysława Łokietka powędrowała grupa 41 uczniów wraz z opiekunami. Każda grupa pracowała pod kierunkiem jednego opiekuna. Grupy pracowały techniką doświadczeń poszukujących z użyciem swobodnej ekspresji. Głównym celem wycieczki było zebranie informacji na temat walorów krajobrazowych, przyrodniczych i kulturowych Jury Krakowsko - Częstochowskiej, inspirowanie dzieci do różnych form aktywności twórczej oraz kształtowanie wrażliwości na piękno ziemi ojczystej. Zadaniem uczestników była prezentacja umiejętności i zdobytej wiedzy poprzez ekspresję plastyczną, ruchową, muzyczną i słowną. Pierwszym punktem wyjazdu było zwiedzanie klasztoru na Jasnej Górze. W tym dniu dzieci miały za zadanie uważnie obserwować plan częstochowskiego sanktuarium. Po zapoznaniu się z kartami pracy uczniowie zaznaczali zwiedzane miejsca na planie klasztoru, układali wiersze, krzyżówki i rebusy o zwiedzanych miejscach oraz napisali i rozwiązali zadania matematyczne związane ze zwiedzanymi miejscami. Następnie wiodąca z Częstochowy w kierunku Kielc droga zaprowadziła nas do wsi Olsztyn. Zbliżając się do tej miejscowości już z odległości kilku kilometrów widzieliśmy wapienne wzgórze z malowniczo wkomponowaną bryłą zamku.
Drugiego dnia pobytu uczestnicy wycieczki wyruszyli do Ojcowskiego Parku Narodowego. Tak jak pierwszego dnia, każdy uczeń miał możliwość wyboru zadania do wykonania: napisania listu do kolegi opisującego wycieczkę po parku, wykonania pracy plastycznej dotyczącej wybranej legendy związanej z osobliwościami parku, zaprojektowania gry przyrodniczej "W krainie białych skał", czy wyszukania w dostępnych źródłach informacji na temat pojęć: stalagmity, stalagnaty, stalaktyty i wywierzyska. Inspiracją do działań dzieci było zwiedzanie Muzeum Ojcowskiego Parku Narodowego im. prof. Szafera z pokazem multimedialnym w technologii 3D, ukazującym prehistorię i procesy które kształtowały rzeźbę okolic Ojcowa, zamku na Pieskowej Skale (pojawił się w serialach "Janosik" i "Stawka większa niż życie"), widok Maczugi Herkulesa, słynna Grota Łokietka, Brama Krakowska i Jaskinia Ciemna. Zwiedzane miejsca wywarły na uczestnikach wycieczki ogromne wrażenie.
Ostatni dzień pobytu w Jurze Krakowsko - Częstochowskiej był dla dzieci wędrówką po zamku w Ogrodzieńcu - naprawdę położonego we wsi Podzamcze, około 2 km na wschód od Ogrodzieńca (kręcono na nim zdjęcia do "Zemsty" Andrzeja Wajdy), leżącego na szlaku Orlich Gniazd oraz najwyższym wzniesieniu Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej. Z ogromnym zaciekawieniem nasze dzieci wysłuchały legend opowiedzianych przez przewodnika, a także poznały znaczenie budowli średniowiecznej. Zadaniem dzieci było opowiedzenie legendy, która szczególnie utkwiła w ich pamięci. Był to niestety ostatni punkt naszego wyjazdu. W trakcie 3 dni każdy uczeń miał możliwość zaprezentowania swojego talentu: artystycznego, plastycznego czy poetyckiego. Realizując w trakcie wyjazdu koncepcję pedagogiki C. Freineta nasi uczniowie poznali otaczającą ich rzeczywistość poprzez poszukiwanie i eksperymentowanie, co będzie miało duży wpływ na kształtowanie ich postaw, inteligencji oraz osobowości.
"Prawdziwa podróż odkrywcza nie polega na szukaniu nowych lądów, lecz na nowym spojrzeniu."
Marcel Proust.Polecamy teksty na podobny temat
Kategoria: Wędrowiec - dodatek turystyczny
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze