Artykuły
50 lat Turystycznego Klubu Motorowego „ZRYW”
Autor: ELŻBIETA ZAGŁOBA-ZYGLER.
Szybko mijający czas zaciera w pamięci historię powstania Turystycznego Klubu Motorowego "Zryw" Oddziału PTTK Sudetów Wschodnich w Prudniku, jego okres przemian i osiągnięć w realizacji podstawowych zadań rozwoju turystyki motorowej PTTK.
50-lecie klubu jest najlepszą okazją do przypomnienia genezy i historii stopniowego kształtowania roli i znaczenia naszego klubu dla rozwoju turystyki motorowej na Opolszczyźnie. Jest również ważnym wydarzeniem dla jego członków. Toteż dla przypomnienia sięgnijmy do karty dziejów i osiągnięć naszego klubu. W 1957 r. kol. Jakub Hołyński zgromadził grupę zapaleńców motorowych na czele z kolegami Durlikiem, Begejem, Bigielem, Kaszyckim, Kowalczykiem, Szczepańskim i 12 lutego 1957 r. założyli Sekcję Motorową PTTK przy Zakładach Przemysłu Bawełnianego "Frotex" w Prudniku. Kolega J. Hołyński jako prezes sekcji zwrócił się do Rady Robotniczej ZPB o pomoc finansową, którą otrzymał w wysokości 15 tys. złotych na kombinezony, kaski i proporzec. Początkowa działalność sekcji to wspólne wycieczki krajowe do Wisły, Częstochowy, Czorsztyna, Gór Stołowych, na Pojezierze Mazurskie itp. Następnie były małe i krótkie rajdy po terenach województw wrocławskiego, katowickiego i krakowskiego oraz wycieczka do Czechosłowacji, w której pod kierownictwem J. Hołyńskiego wzięło udział 20 pojazdów. W okresie zimowym prowadzone były prelekcje o tematyce motorowej wygłaszane przez kol. J. Hołyńskiego i W. Kubiczka, a także przez przedstawicieli inspektoratu ruchu drogowego komendy MO. Stałą pozycją w początkowych latach był udział w pochodach 1-go Maja, gdzie liczna kolumna motocyklistów z proporczykami organizacyjnymi PTTK z hukiem motorów przejeżdżała przez miasto wzbudzając duże zainteresowanie wśród mieszkańców. Tradycyjną imprezą były również rajdy "Noc Kupały", odbywające się w Noc Świętojańską w czerwcu w Pokrzywnej. Po kilku latach imprezę tę przejął klub górski "Oscypek". Jednym z pierwszych większych rajdów w których sekcja brała udział był Zjazd Samochodowo-Motocyklowy na Festiwal Sztuki do Krakowa w 1959 r., w którym uczestniczyło 40 osób na 25 motocyklach i 5 samochodach. Dużym zainteresowaniem cieszył się Centralny Rajd Motorowy "Szlakiem Wojsk Jagiełły" zorganizowany w lipcu 1960 r. z okazji 550 rocznicy bitwy pod Grunwaldem. Udział w imprezie wzięły 23 osoby. Pierwszym występem sekcji na arenie ogólnopolskiej był zorganizowany w dniach 11-12 czerwca 1960 r. Ogólnopolski Rajd Turystyczny z okazji 700-lecia Prudnika i 1000-lecia Państwa Polskiego, w którym wzięło udział 373 uczestników na 225 pojazdach. Rajd ten przyczynił się do tego, że nasza sekcja stała się znana w całej Polsce. Posypały się zaproszenia od innych klubów do współpracy. I tak doszedł do skutku w dniach 1-4 czerwca 1961 r. V Wielkopolski Rajd Motorowy na trasie Poznań - Wrocław - Prudnik, w którym wzięło udział około 300 osób. Następnie sekcja brała udział w obcych imprezach, jak np. w Zjeździe Plakietkowym do Wrocławia, Gwiaździstym Zjeździe do Turoszowa, itp. 5 marca 1963 r. na zebraniu ogólnym członków sekcji na wniosek kol. Jakuba Hołyńskiego podjęta została uchwała o przemianowaniu sekcji motorowej na klub motorowy. Zaczęliśmy myśleć o zorganizowaniu stałej dużej imprezy motorowej. I tak centralną naszą imprezą został Prudnicki Rajd Motorowy po Ziemi Opolskiej. I Rajd odbył się w dniach 6-7 lipca 1963 r. Po zatwierdzeniu regulaminu przez Komisję Turystyki Motorowej Zarządu Głównego PTTK impreza ta weszła na stałe do kalendarza imprez ogólnopolskich. Tak więc w 1967 r. V Prudnicki Rajd Motorowy stał się już imprezą ogólnopolską. Rajd ten w późniejszych latach został ujęty w klasyfikacji do tytułu mistrza imprez motorowych PTTK. Ogólnopolskich Prudnickich Rajdów Motorowych odbyło się 18, a komandorami rajdu byli: J. Hołyński (2), A. Baczyński (7), M. Papierski (7), sędziami głównymi: W. Kubiczek (4), M. Lis (5), J. Grosz (5), a sekretarzami: M. Papierski (10), D. Papierska (3). Ostatni 18 rajd odbył się w dniach 5-7 czerwca 1981r., w którym udział wzięło 131 osób. Klub był pierwszym klubem motorowym na Opolszczyźnie, który na podstawie dowodów osobistych w 1964 r. zorganizował wycieczkę motorową do NRD. W 1965 r. klub wspólnie z Okręgową Komisją Turystyki Motorowej zorganizowali III Ogólnopolski Zjazd Przodowników Turystyki Motorowej w Pokrzywnej, w którym wzięło udział 130 uczestników z całej Polski, a komandorem został Mieczysław Papierski. Ponadto klub był wielokrotnie współorganizatorem Zjazdów Okręgowych PTM. Również Otwarcia i Zakończenia Sezonu Motorowego cieszyły się dużym powodzeniem. Odbywały się one w atrakcyjnych miejscowościach naszego województwa. Często były organizowane jako imprezy okręgowe, na których wręczano odznaczenia, dyplomy i puchary oraz zapoznawano uczestniczących z planem imprez motorowych na dany rok. Impreza ta jest do teraz kontynuowana z przerwą w latach 2000- 2004. Średnio udział w nich bierze ok. 50 osób. Na zebraniu ogólnym klubu 10 grudnia 1969 r. kol. Mieczysław Papierski zaproponował aby klub zgłosić na członka Polskiego Związku Motorowego w Opolu, na co wyrażono zgodę. 11 lutego 1970 r. na zebraniu ogólnym w drodze głosowania ustalona została nazwa klubu -Turystyczny Klub Motorowy PTTK "Zryw". We współzawodnictwie klubów motorowych Opolszczyzny TKM "Zryw" wywalczył trzykrotnie puchar przechodni. Natomiast w roku 1970 i 1971 pierwsze miejsce, a w 1972 r. drugie w tym współzawodnictwie. W latach 70. rozpowszechniły się motorowe rajdy indywidualne. Członkowie klubu brali i biorą w nich udział, zajmując czołowe miejsca w klasyfikacji, zdobywając liczne nagrody i dyplomy. Inauguracja I Ogólnopolskiego Indywidualnego Rajdu Motorowego "Ratusze w Polsce" nastąpiła 1 kwietnia 1984 r. Komandorem został Mieczysław Papierski, który był inicjatorem tego rajdu, a sędzią głównym Jerzy Grosz. Była to impreza indywidualna i trwała od 1 maja do 31 października każdego roku. W 2003 r. został zorganizowany po raz ostatni Jubileuszowy XX Ogólnopolski Indywidualny Rajd Motorowy PTTK im. Mieczysława Papierskiego "Ratusze w Polsce". Ogółem w 20. rajdach wzięło udział 816 załóg z 711 pasażerami z całej Polski, tj. 1527 osób. Życzeniem Mieczysława Papierskiego było zorganizowanie 20. rajdów i tak się stało. Dostaliśmy wiele listów i telefonów, aby dalej go kontynuować. Klub "Wiraż" z Jawora zaproponował przejęcie rajdu. Wyraziliśmy zgodę, ciesząc się, że rajd dalej istnieje. W 2001 r. klub zorganizował rajd pn. "Szlakami ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego". W imprezie wzięli udział uczestnicy z 8 województw. Mieczysław Papierski prowadził Kronikę Klubu oraz Referat Weryfikacyjny Turystyki Motorowej, nie tylko dla naszego terenu, ale dla całej południowej Polski. W latach 1961-2002 zweryfikowano 277 Odznak Turystyki Motorowej i Turysty Motorowego. W 2004 r. Oddział PTTK Sudetów Wschodnich obchodził 50-lecie. Z tej okazji odbyła się wystawa "50 lat PTTK na Ziemi Prudnickiej" w prudnickim muzeum. Na wystawie został przedstawiony cały dorobek TKM "Zryw".
Ambicją działaczy motorowych było i jest uzyskanie tytułu i uprawnień przodownickich, uzyskanie miana pełnoprawnego organizatora i inspiratora krajoznawczej turystyki motorowej. Pierwszym przodownikiem turystyki motorowej w naszym klubie został kol. Waldemar Kubiczek, który ukończył kurs w 1961 r. z nr 194. Ogółem uprawnienia przodownickie w klubie uzyskało 14 osób, w tym 5 osób otrzymało tytuł Zasłużonego Przodownika Turystki Motorowej PTTK, a Mieczysławowi Papierskiemu w Poznaniu w 1975 r. nadano tytuł Honorowego Przodownika Turystyki Motorowej PTTK. W związku ze zwiększającą się ilością przodowników turystyki motorowej rozpoczęto organizowanie ogólnopolskich zjazdów przodowników turystyki motorowej, zaczynając od 1963 r. Pierwsze odznaki przodownickie zostały uroczyście wręczone u nas na III Ogólnopolskim Zjeździe Przodowników Turystyki Motorowej w Pokrzywnej w 1965 r. W większości zjazdów wziął udział Georg Grosch, a Mieczysław Papierski był na wszystkich Zjazdach PTM PTTK. Mieczysław Papierski w 1995 r. został Honorowym Członkiem Komisji Turystyki Motorowej ZG PTTK. Komisja Turystyki Motorowej ZG PTTK wprowadziła współzawodnictwo między okręgowymi komisjami i klubami. Jako klub byliśmy zawsze w czołówce. W okresie trwania współzawodnictwa okręgowego klub zdobył na własność trzy puchary. W 2006 r. TKM "Zryw" ustanowił odznakę krajoznawczą "Wędrówki za św. Florianem", która została zatwierdzona uchwałą Zarządu O/PTTK w Prudniku.
Z dużym szacunkiem wspominamy dziś ludzi, którzy na terenie naszego miasta i województwa rozpoczęli działalność na rzecz turystyki motorowej. Godne podziwu jest jak wiele osiągnięto. Chciałabym w tym miejscu przypomnieć najbardziej zasłużonych działaczy i organizatorów naszego klubu. Gdy wzięłam do rąk listę z nazwiskami zrobiło mi się smutno . Tak wielu już nie ma, odeszli na drugą stronę drogi. Jubileusz poświęcam mojemu Tacie, Mieczysławowi Papierskiemu, który tak ukochał Turystyczny Klub Motorowy "Zryw" i który tak wiele dla Niego znaczył. Dzisiaj, gdy obchodzimy Złote Wesele naszego klubu, życzę mu dalszej owocnej działalności, aby niósł swoją prężność, która stanowi piękną kartę w historii klubów motorowych Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego. Polecamy teksty na podobny temat
Kategoria: Wędrowiec - dodatek turystyczny
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze