Artykuły
Za nasze pieniądze: Żenujący obraz komunikacji miejskiej
Autor: DAMIAN WICHER.
Publikacja: Środa, 13 - Luty 2013r. , godz.: 10:15
Brudnymi, zimnymi, a przede wszystkim starymi, bo nawet ponad 20-letnimi autobusami wożeni są od dawna pasażerowie komunikacji miejskiej w Prudniku. Do takich "luksusów" gmina dopłaca przewoźnikowi 14.600 zł miesięcznie. A to nie wszystko. Bezpieczeństwo podróżnych ci ostatni powierzają kierowcom będącym nawet grubo po 70!
Obecna, dwuletnia umowa między Gminą Prudnik a "Veolią Transport" na świadczenie usług w zakresie komunikacji miejskiej, opiewająca na łączną kwotę 350.400 zł, wygasa w połowie tego roku. Kolejny przetarg samorząd ogłosi w czerwcu. Wiele wskazuje na to, że znów stanie do niego tylko jeden oferent - "Veolia". Pasażerowie tymczasem zastanawiają się kiedy w końcu przyjdzie im podróżować w cywilizowanych warunkach, bo wygląd autobusów, które dziś jeżdżą po ulicach miasta (wysłużone, sztukowane, każdy z "innej parafii"), woła o pomstę do nieba.
- "Veolia" uzależnia zakup nowego taboru na Prudnik od dwóch rzeczy: znacznej podwyżki cen biletów oraz zawarcia umowy, w przypadku wygranego przetargu, aż na 8 lat. Ale na to mojej zgody nie będzie - zaznacza burmistrz Franciszek Fejdych. - 8 lat to za długi okres, w tym czasie może się przecież wiele wydarzyć. Nie zamierzam też wyciągać dodatkowych pieniędzy z kieszeni pasażerów, którymi są w większości ludzie starsi - kontynuuje. - Opowiadam się za innym rozwiązaniem - poprawie estetyki i ujednoliceniu kolorystki obecnych autobusów. Wówczas, jak mnie zapewniono, umowa z "Veolią" obowiązywałaby nas przez 4 lata, zaś wzrost cen biletów byłyby symboliczny, o jakieś 10 groszy.
Konkretne wymagania zostaną wyszczególnione w przetargu. Gmina rozważa też uruchomienie komunikacji miejskiej w weekendy i dodatkowych kursów do Łąki Prudnickiej. A może by tak pomyśleć także o osobach niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich i autobusie niskopodłogowym? Wszak mamy XXI wiek.
Rozmowa z Małgorzatą Gutowską-Kluk, dyrektor Regionu Południe "Veolia Transport"
(pytania przesłane drogą elektroniczną)
- Ile lat mają autobusy używane przez "Veolię" w komunikacji miejskiej w Prudniku?
- Średni wiek taboru używanego w komunikacji miejskiej to 15 lat.
- Veolia Transport - postrzegany jako najlepszy, stały partner, usprawniający transport, pozyskujący nowych pasażerów i świadczący usługi na poziomie przekraczającym najśmielsze oczekiwania - piszą państwo na swojej stronie internetowej. Czy podróż wysłużonymi, sprowadzonymi np. z Czeskiej Republiki autobusami można pani zdaniem zaliczyć do usług na poziomie przekraczającym najśmielsze oczekiwania pasażerów np. komunikacji miejskiej w Prudniku?
- brak odpowiedzi.
- Czy w najbliższym czasie można się spodziewać wprowadzenia przez "Veolię" do prudnickiej komunikacji miejskiej autobusu na miarę XXI wieku?
- Aby firma mogła wprowadzić nowe autobusy musiałyby się zwiększyć znacząco opłaty za bilety. Obecna taryfa obowiązuje bez zmian od roku 2002, a w tym czasie istotnie zmieniły się koszty eksploatacji i paliw. W roku 2002 litr oleju napędowego kosztował 2,40 zł, a obecnie kosztuje 5,40 zł. Cena 1,40 zł za przejazd autobusem komunikacji miejskiej, jest chyba jedną z najniższych w kraju. Dla porównania, w komunikacji miejskiej w Opolu bilet kosztuje 2,60 zł (u kierowcy 3 zł), w Nysie - 2,40 zł, w Kędzierzynie-Koźlu - 2,60 zł, w aglomeracji śląskiej w KZK GOP - 3 zł (u kierowcy 4,40 zł). Prowadząc działalność w oparciu o rachunek ekonomiczny i biorąc pełną odpowiedzialność za miejsca pracy, które tworzymy, Veolia Transport decyzje w sprawie zakupów inwestycyjnych podejmuje bardzo rozważnie i jeżeli w naszej opinii będą przesłanki ekonomiczne do wprowadzenia nowego taboru dla celów komunikacji miejskiej w Prudniku, to z całą pewnością takie pojazdy na trasach się pojawią. Koszt nabycia nowego autobusu do komunikacji miejskiej to blisko milion złotych za sztukę.
- Jak kształtowało się w ostatnich latach zainteresowanie pasażerów komunikacją miejską w Prudniku, która dofinansowana jest z budżetu Gminy Prudnik? Ilu obsłużono pasażerów, ewentualnie ile sprzedano biletów?
- Z przejazdów w komunikacji miejskiej w roku 2012 skorzystało 150.267 pasażerów. Liczba ta nie zawiera pasażerów, którzy zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej mają uprawnienia do przejazdów nieodpłatnych. (Danych za lata wcześniejsze nie udzielono - red.).
- Czy wyciągnęli państwo konsekwencje wobec kierowcy, który potrącił na przejściu dla pieszych kobietę i odjechał z miejsca zdarzenia? Ten fakt potwierdza prudnicka policja.
- Z informacji jakie posiadamy kierowca zapewnił natychmiastowe udzielenie pomocy medycznej poszkodowanej, gdyż za autobusem jechała karetka pogotowia. Więcej informacji w tej sprawie nie posiadamy, stosownym organem jest policja.
- Czy 74-latek (w takim wieku jest sprawca wypadku Edward K.) powinien zasiadać za kierownicą autobusu?
- brak odpowiedzi.
- Ilu kierowców "Veolii" obsługujących trasy powiatu prudnickiego lub komunikacji miejskiej Prudnika, jest w wieku emerytalnym?
- Pracownicy zatrudnieni w Veolia Transport w charakterze kierowcy mają aktualne wymagane badania lekarskie, wszystkie stosowne szkolenia i aktualne prawo jazdy kategorii D.
- Czy mają państwo w planach remont dworca autobusowego w Prudniku pamiętającego czasy PRL-u?
- Budynek i obiekty towarzyszące poddawane są przeglądom zgodnie z wymogami prawa i żaden organ nie ma zastrzeżeń odnośnie stanu technicznego.
Polecamy teksty na podobny temat
Kategoria: Veolia - PKS
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze