Artykuły
Transgraniczny projekt drogowy: Z Głogówka do Czech jak dawniej
Autor: ANDRZEJ DEREŃ.
Publikacja: Środa, 25 - Wrzesień 2013r. , godz.: 12:01
Krystalizuje się koncepcja nowych połączeń drogowych na polsko (prudnicko)-czeskim pograniczu. Jej najistotniejszym elementem z punktu widzenia mieszkańców powiatu prudnickiego będzie połączenie drogowe gminy Głogówek z Rep. Czeską.
Rola powiatu prudnickiego na opolskim odcinku granicy polsko-czeskiej jest specyficzna. Z jednej strony, w porównaniu z powiatami nyskim i głubczyckim, posiadamy niewielki odcinek granicy bez większych miejscowości sąsiadujących przez miedzę (za wyjątkiem Trzebiny i Bartultovic). Z drugiej strony prudnicka granica położona jest centralnie i ma też drogę najważniejszą, o randze krajowej (nr 41), przystosowaną do przejazdu TIR-ów przez Trzebinę.
W tej chwili samochodem możemy przejechać granicę właśnie przez Trzebinę oraz od kilku lat przez Krzyżkowice w kierunku Osoblahy (to najkrótsze połączenie Prudnika z Głubczycami). Lada chwila rozpocznie się budowa drogi z Prudnika przez Wieszczynę do Jindřichova. Jedyna luka istnieje na odcinku granicy sąsiadującej z gminą Głogówek. Po II wojnie światowej nie odtworzono tam drogi z Racławic Śląskich przez rzekę Osobłogę i Studnice do Osoblahy. To najkrótsza trasa łącząca Głogówek z Czechami. Obecnie mieszkańcy wschodniej części powiatu prudnickiego, by dostać się do kraju sąsiadów, muszą korzystać z okrężnej drogi przez Pomorzowiczki w gminie Głubczyce.
Naprzeciwko tym potrzebom wychodzi projekt koordynowany przez Euroregion Pradziad, w który zaangażowane mają być władze samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich po obu stronach granicy. Autorski pomysł starosty Radosława Roszkowskiego zakłada powiązanie przygranicznych dróg z europejską siecią TEN-T.
W ramach projektu modernizacji uległaby droga powiatowa z Łąki Prudnickiej, przez Moszczankę, Pokrzywną i Jarnołtówek do Konradowa do szosy wojewódzkiej nr 411. Stamtąd droga projektowa prowadziłaby do Podlesia i tam łączyła się z czeską trasą Zlate Hory - Mikulovice. Dzięki temu kierowcy uzyskaliby w końcu normalne połączenie drogowe Podlesia z nieodległymi miejscowościami w Rep. Czeskiej. Dla mieszkańców powiatu prudnickiego najistotniejsze byłoby odnowienie mocno już wysłużonej "powiatówki" z Łąki do Pokrzywnej. Zakłada się również powstanie drogi z Charbielina do Jarnołtówka (obok kamieniołomu).
Południowa, czeska trasa projektowa opierałaby się przede wszystkim na drodze nr 457, łącząc rejon Podlesia, Zlatych Hor, Jindřichova i Osoblahy z Racławicami Śląskimi i dalej Głogówkiem. To właśnie dzięki temu odcinkowi odbudowano by drogę Osoblaha - Studnice - Racławice oraz zmodernizowano inne odcinki dróg, np. Mochów - Racławice Śląskie. Planuje się również pociągnięcie ścieżki pieszo-rowerowej z centrum Zlatych Horach do granicy państwa i połączenia jej z istniejącą ścieżką z Głuchołaz.
"W wielu miejscach inwestycja wiązałaby się z wydzieleniem pasa ruchu rowerowego i budową chodników. Istnieje też możliwość przedłużenia i wpięcia w zadanie modernizacji czeskich dróg gminnych np. Ondřejovice - Dolni Udoli oraz drogi Osoblaha - Slezske Pavlovice - Laskowice - Słoków - Olbrachcice - Biała, co jednak wymaga budowy wiaduktu" - czytamy w założeniach do projektu.
To są plany projektowe, ile z tego uda się wykonać pokaże czas, na pewno kluczowe będą możliwości samorządów w zabezpieczeniu środków własnych.
Szacowana wartość projektu Euroregionu Pradziad, którym ma być złożony do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego to 17,5-21 mln euro. Środki zewnętrzne mają pochodzić z nowej transzy pomocowej UE na lata 2014-2020.
Kolejne spotkanie na temat projektu odbędzie się 27 września w Starostwie Powiatowym w Prudniku. Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze