Artykuły
Europejska sieć transportowa na Opolszczyźnie: Lobbing na razie bez skutku
Autor: DAMIAN WICHER, ANDRZEJ DEREŃ.
Publikacja: Środa, 28 - Listopad 2012r. , godz.: 09:31
Włodarze ziemi prudnickiej zabiegają o włączenie trasy drogowo - kolejowej biegnącej m.in przez Prudnik do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Radni Powiatu i Gminy Prudnik stosownymi uchwałami wyrazili w tej sprawie swoje stanowisko, które przekazano m.in. do kancelarii premiera i ministerstwa transportu. Zdaniem wielu gra jest warta świeczki.
- Ujęcie drogi Trzyniec - Opava - Krnov - Prudnik - Opole w ramach europejskiej sieci korytarzy transportowych TEN-T - mówi dla "TP" starosta Radosław Roszkowski - umożliwi wiele inwestycji na tej trasie finansowanych przez Unię Europejską, w tym budowę obwodnicy wschodniej Prudnika, modernizacji drogi Prudnik-Biała, budowę zjazdu z autostrady w miejscowości Przysiecz k. Prószkowa, czy budowę obwodnicy zachodniej Opola. Ponadto włączenie drogi wojewódzkiej nr 414 do autostrady niewątpliwie poprawiłoby dostępność komunikacyjną ziemi prudnickiej, w tym zwłaszcza dla inwestorów, którzy mieliby ułatwiony dostęp do terenów inwestycyjnych Białej, Lubrzy i Prudnika.
Jako pierwsi działania podjęli nasi południowi sąsiedzi.
- W Czechach inicjatywa ta zrodziła się wśród samorządowców, którzy swoje korzystne położenie w pobliżu korytarza transportowego postanowili wykorzystać proponując połączenie go z regionem opolskim, dokładnie z Opolem - siecią korytarza TEN-T. Na bazie tej koncepcji Czesi wypracowali szereg zamierzeń inwestycyjnych, w tym między innymi budowy obwodnic Opavy, Krnowa i Albrechtic - mówi Marek Radom, sekretarz prudnickiego Urzędu Miejskiego. - Po stronie czeskiej jest trochę łatwiej, gdyż cały projekt prowadzi związek celowy gmin, który jest pomysłodawcą i adresatem przedsięwzięć. Jak można zauważyć w regionie opolskim Gmina i Powiat Prudnicki zajmują się tą sprawą przekonując do tego najbardziej zainteresowanych. Liczymy, że kolejne gminy przystąpią do naszej inicjatywy - kontynuuje. - Transeuropejska sieć transportowa jest tworzona etapami poprzez integrację infrastruktury sieci transportu drogowego, kolejowego, autostrad morskich, portów żeglugi morskiej i śródlądowej, transportu lotniczego oraz innych punktów połączeń wewnętrznych między sieciami modalnymi we Wspólnocie. Do roku 2020 zaplanowane jest zrealizowanie 30 projektów priorytetowych. Wytyczne odnoszące się do sieci podlegają przeglądowi co 5 lat w celu dostosowania do zmian zachodzących w rozwoju gospodarczym i technologicznym w sektorze transportu.
W ostatnich miesiącach władze samorządowe z terenu województwa opolskiego i czeskiego kraju morawsko-śląskiego prowadzą akcję lobbingową, ale jaki może być jej rezultat, trudno wyrokować. Biorąc jednak pod uwagę odpowiedź, którą w maju na interpelację posła Ryszarda Galii udzieliło ministerstwo transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, szanse na włączenia korytarza drogowego Ostrawa - Opava - Krnov - Prudnik - autostrada A4 do sieci TEN-T, są raczej iluzoryczne.
- Połączenie po drodze wojewódzkiej nr 414 i drodze krajowej nr 41 obsługuje głównie ruch lokalny oraz przygraniczny. Z badań średniego dobowego natężenia ruchu w 2010 r. wynika, że na ww. szlaku wynosi ono od 2500 do 6000 pojazdów. Ponadto w odległości 6, 9 i 12 km od styku drogi wojewódzkiej nr 414 z autostradą A4, w okolicach Krapkowic, znajdują się trzy węzły na skrzyżowaniach autostrady A4 z: drogą krajową nr 45, drogami wojewódzkimi nr 423 1 409. Wspomniane węzły w stopniu wystarczającym obsługują ruch pomiędzy Opolem a obszarami przygranicznymi po stronie czeskiej. Jednocześnie w kierunku zachodnim od drogi nr 414, w odległości 16 km, na autostradzie A4 znajduje się kolejny węzeł z drogą krajową nr 46, która łączy Opole z Nysą, skąd następnie droga krajowa nr 41 zapewnia połączenie w kierunku Prudnika. Nie ma zatem obecnie wystarczającego uzasadnienia ekonomicznego, aby rozbudowywać infrastrukturę dróg nr 41 i 414 pod kątem standardów przewidzianych dla sieci TEN-T i wprowadzania tam uciążliwego zarówno dla okolicznych mieszkańców, jak i środowiska przyrodniczego ruchu pojazdów ciężkich. Warto również zaznaczyć, że przedłużenie śląskiego krzyża na obszar województwa opolskiego kolidowałoby z obszarami cennymi przyrodniczo, zarówno po stronie czeskiej (przedgórze Jesioników), jak i po stronie polskiej (Lasy Niemodlińskie). Mając na względzie powyżej przytoczone argumenty, w najbliższym czasie nie przewiduje się także realizacji węzła autostradowego łączącego autostradę A4 z drogą nr 414 - powiedział podsekretarz stanu Maciej Jankowski.
Prudniccy samorządowcy planują w najbliższym czasie zainicjować konferencję na temat perspektywy stworzenia korytarza transportowego w sieci TEN-T na terenie województwa opolskiego.
W październiku na zorganizowanej we Wrocławiu konferencji "Infrastruktura transportowa oraz planowanie strategiczne i przestrzenne w relacjach polsko-czeskich" temat korytarza północ-południe przez Opolszczyznę w ogóle nie zaistniał. Nie ma się czemu dziwić.
- Z mojej inicjatywy organizatorzy konferencji zapraszali urzędy marszałkowskie województw śląskiego i opolskiego lecz bezskutecznie - wyjaśnia Sergiusz Najder, współorganizator spotkania. - Zachęcałem także aby szczególnie zaprosić sekretarza stanu w ministerstwie transportu posła ziemi opolskiej Pana Taduesza Jarmuziewicza, z podobnym skutkiem.
Przedstawiciele rządu podczas swoich prezentacji w ogóle nie poruszyli tego tematu. Sergiusz Najder podkreśla, że Polska preferowała dotąd korytarze transportowe na bazie autostrady A1 (woj. śląskie) oraz drogi S8 z odnogą S3 (woj. dolnośląskie). Na odcinku opolskim jest "biała plama".
- Apele lokalne nie przyniosą skutku bez istotnych argumentów
ekonomicznych i transportowych - wyjaśnia dla "Tygodnika Prudnickiego" Sergiusz Najder.
Wygląda więc na to, że na razie czeska inicjatywa gmin, którą wsparły samorządy Prudnika i okolic nie wychodzi poza lokalny obszar zainteresowania. Temat z trudem przebija się również w Opolu, co można zauważyć po marginalnym ujęciu go w projekcie strategii województwa opolskiego na lata 2014-2020.
STANOWISKO RADY POWIATU
Rada Powiatu Prudnickiego zwraca się do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o uwzględnienie w stanowisku Rządu w sprawie rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) interesów Województwa Opolskiego, które w obecnym stanie rzeczy podlega wykluczeniu transportowemu. Aktualnie sieć TEN-T w województwie opolskim obejmuje korytarz nr III, w którym zlokalizowana jest autostrada A4, a także w województwie śląskim, gdzie oprócz korytarza nr III obejmuje także korytarz nr VI i VIb, które łączą się z korytarzem nr III na terenie województwa śląskiego. Łącznie z trasą Bartulovice - Krnov - Opawa - Ostrawa - Trzyniec do granicy ze Słowacją korytarz nr III tworzy tzw. śląski krzyż. Strona czeska zabiega o włączenie do sieci TEN-T dróg Bartulovice - Krnov - Opawa - Ostrawa - Trzyniec do granicy ze Słowacją natomiast od północy w kierunku miasta Opole.
Projektowany czeski układ drogowy skomunikowany jest od strony wschodniej z korytarzem nr VIb (Cieszyn), a następnie z korytarzem nr VI (Słowacja, Skalite - Zwardoń). Logiczną kontynuacją byłoby połączenie krzyża śląskiego od strony zachodniej z korytarzem nr III na kierunku Bartulovice - Prudnik - Opole, poprzez przyłączenie go do węzła autostradowego A4. Po stronie polskiej w ramach działań komplementarnych wykonano już istotne inwestycje związane z przebudową układu dróg krajowych i wojewódzkich. Planowane są kolejne inwestycje w zakresie budowy obwodnic miejscowości, w tym Prudnika, w ciągu dróg krajowych mające na celu poprawę dostępu komunikacyjnego do korytarza transportowego nr III i dające jednocześnie podstawy do utworzenia samodzielnego korytarza transportowego na osi polsko-czeskiej.
Zdaniem Rady Powiatu włączenie śląskiego krzyża w układ drogowy po stronie polskiej przyniesie obustronne korzyści poprzez lepsze skomunikowanie na kierunku północ - południe obszarów wschodniej części Republiki Czeskiej oraz województwa opolskiego. Nowy korytarz TEN-T na kierunku śląski krzyż - spełnia wszystkie elementy dla jego ustanowienia, a tym samym wszystkie charakterystyczne cechy dla sieci transeuropejskiej.Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze