Artykuły
Biała i Prudnik na transeuropejskim szlaku komunikacyjnym: Korytarz drogowy i...
Autor: ANDRZEJ DEREŃ.
Publikacja: Środa, 21 - Marzec 2012r. , godz.: 09:46
Planowany czesko-polski korytarz transportowy Ostrawa - Prudnik - Opole to nie tylko szosa na tej trasie ale i linia kolejowa do Głuchołaz.
Kraj (województwo) morawsko-śląski w Rep. Czeskiej czyni starania o włączenie do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) korytarza Ostrawa - Opawa - Karniów - Prudnik - Opole. Korytarz jest północną odnogą tzw. krzyża śląskiego, czyli węzła drogowo-kolejowego z centrum w Ostrawie, największej aglomeracji wschodniej Rep. Czeskiej. O tej inicjatywie wspartej przez gminny i powiatowy samorząd regionu prudnickiego pisaliśmy w lutym w Tygodniku Prudnickim. Czesi wskazują Opole jako koniec korytarza, ale w rzeczywistości chodzi o powiązanie czeskiego Śląska i Moraw z autostradą A4.
- Układ drogowy pod nazwą "śląski krzyż" od strony wschodniej jest skomunikowany z kierunkiem korytarza VIb (Cieszyn), a następnie z korytarzem nr VI (Słowacja Skalite-Zwardoń) - wyjaśniał podczas sesji Rady Miejskiej w Prudniku burmistrz Franciszek Fejdych. - Logiczną kontynuacją tego projektu byłoby podłączenie "śląskiego krzyża" od strony zachodniej do korytarza nr III poprzez Bartultovice-Prudnik, a następnie do węzłów autostradowych A-4 "Przylesie" i "Prądy" oddalonych od Prudnika o około 60 km. Po stronie polskiej na tym kierunku wykonano już istotne inwestycje związane z przebudową układu drogowego w Prudniku oraz drodze wojewódzkiej nr 401. Kolejne planowane w najbliższym czasie inwestycje na tym kierunku to budowa obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 46 i nr 41 (z kierunku Prudnika), budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46 na dojeździe do węzła "Prądy" oraz budowa obwodnicy wschodniej Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41.
Jest też plan koncepcyjny budowy węzła Jaśkowice-Ochodze, który położony byłby najbliżej Opola, połączony drogą dwujezdniową z południową obwodnicą tego miasta, a jednocześnie znajdujący się w pobliżu drogi Prudnik - Opole.
Zakres powiązań transportowych w ramach nowego korytarza drogowego wydaje się być imponujący.
F. Fejdych: - Włączenie "śląskiego krzyża" w układ drogowy po stronie polskiej przyniesie obustronne znaczne korzyści w poprawie dostępności wschodnich Czech do autostrady A-4, a z drugiej strony poprawi dostępność województwa dolnośląskiego i województwa opolskiego do południowej części Europy oraz wybrzeża Adriatyku poprzez dogodny dostęp do korytarza Ostrawa-Ołomuniec-Brno-Wiedeń-Zagrzeb.
Interesującym wątkiem czesko-polskich zabiegów jest modernizacja trasy kolejowej Ostrawa - Opawa - Karniów - Głuchołazy i włączenie jej do "projektów priorytetowych globalnej sieci kolejowej". Na ile są to realne rozwiązanie trudno powiedzieć, tym bardziej, że czeski rząd (ministerstwo transportu) narzeka na nieopłacalność komunikacji pasażerskiej na polskim odcinku linii kolejowej (Jindřichov - Mikulovice) ze względu na opłaty, które pobiera strona polska za tranzyt oraz zły stan polskiej infrastruktury kolejowej. Dla okolic Prudnika modernizacja wspomnianej linii kolejowej wiązałaby się z szansą uruchomienia przystanku kolejowego w Moszczance.
Włączenie dróg i kolei do TEN-T to nadzieja dla lokalnych i regionalnych samorządów na pozyskanie środków unijnych na modernizację miejscowych szlaków komunikacyjnych.Polecamy teksty na podobny temat
Kategoria: Współpraca międzynarodowa
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze