Artykuły
Rozmowa z burmistrzem: Inkubator to klucz do biznesu
Autor: MACIEJ DOBRZAŃSKI.
Publikacja: Środa, 11 - Styczeń 2012r. , godz.: 11:27
Prudnicka przedsiębiorczość jaka jest - każdy widzi. I choć ktoś złośliwy mógłby apelować, że potrzebny jej respirator, to na razie będziemy musieli zadowolić się inkubatorem - a konkretnie dwoma. Na temat powstających na naszych oczach inkubatorów przedsiębiorczości rozmawiamy z burmistrzem Prudnika Franciszkiem Fejdychem.
- Panie burmistrzu, kto właściwie jest inicjatorem powstania inkubatorów przedsiębiorczości w Prudniku?
- Nie można mówić o jednej osobie, która jest inicjatorem powstania inkubatora przedsiębiorczości - inkubator tworzy Gmina Prudnik. Gmina uczestniczy w rozmowach na ten temat od blisko 10 lat. W przeszłości rozmowy w tych kwestiach dotyczyły również parku przemysłowego, który na swoim terenie planował uruchomić jeden z kolejnych Zarządów ZPB Frotex. Dobrym przykładem dla funkcjonowania inkubatorów były też gminy w Polsce, które z powodzeniem realizowały i realizują te projekty. Na Opolszczyźnie są to inkubatory w Opolu, czy też w Namysłowie. Przy udziale Urzędu Marszałkowskiego wizytowaliśmy również inkubatory w Rudzie Śląskiej i we Wrocławiu. Wszędzie, gdzie byliśmy, przedsięwzięcia te cieszyły się dużą popularnością osób korzystających z oferty tych instytucji. Z drugiej strony oferta, jaką może dzisiaj złożyć gmina potencjalnemu przedsiębiorcy, który rozpoczyna działalność gospodarczą, jest bardzo skromna. Nie posiadamy lokali użytkowych, gdyż większość z nich została po prostu sprywatyzowana. Ceny czynszów, jakie występują na tzw. wolnym rynku, przewyższają kilkakrotnie czynsze ustalane przez gminę, a więc automatycznie eliminują z rynku osoby, które zamierzają rozpocząć działalność gospodarczą przy wykorzystaniu dotacji, kredytu, czy też z niewielkich własnych oszczędności. Inwestycja w obiekt byłej szkoły podstawowej i kina wygeneruje ostatecznie 46 lokali użytkowych o przykładowej strukturze w byłej szkole od 10 do 35 m².
- Jakie będą najważniejsze zadania i funkcje inkubatorów?
- Z definicji inkubator przedsiębiorczości jest przedsięwzięciem zorientowanym na wspomaganie nowopowstałych przedsiębiorstw poprzez dostarczanie im powierzchni biurowych, obsługi administracyjnej, konsultingu prawnego i technicznego oraz pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych na rozwój działalności. Wynajem powierzchni biurowych i magazynowych odbywa się najczęściej poniżej rynkowej ceny wynajmu.
- Na jakiej zasadzie odbędzie się wybór firm i przedsiębiorców, którzy będą mogli posiadać biuro w inkubatorze?
- Kryteria przyjęcia firm do inkubatora zostaną jasno określone już początkiem przyszłego roku. Metody wyboru przedsiębiorców będą przejrzyste, a ich sprawdzenie będzie prowadzone przy użyciu standardowych procedur przez profesjonalny zespół oceniający. Zakładamy, że do inkubatora będą mogły być przyjęte osoby planujące otworzyć działalność gospodarczą, firmy nowopowstałe, firmy strategiczne (umieszczane w inkubatorze w celu uzyskiwania od nich korzystnej zapłaty za wynajmowane powierzchnie - zyski z najmu będą przeznaczane na działania statutowe inkubatora) i firmy usługowe o funkcjach istotnych dla inkubatora np. biura księgowe i prawne.
- Czy w związku z planowanym przedsięwzięciem możemy liczyć na pojawienie się nowych miejsc pracy? Jeśli tak, to o jakich stanowiskach możemy mówić i na jakiej zasadzie będzie przebiegać nabór?
- Naszym generalnym założeniem jest, że w związku z uruchomieniem inkubatorów powstaną nowe firmy, a więc nowe miejsca pracy. Z dużą dozą ostrożności zakładamy, że planowanym rezultatem projektu będzie 15 przedsiębiorców ulokowanych w inkubatorze. Ilość pomieszczeń, czy też powierzchnia, którą będzie wynajmował przedsiębiorca, winna być dostosowana do rodzaju działalności. Zakładamy, że w niektórych przypadkach np. w tych związanych z większym zatrudnieniem, przedsiębiorca może wynajmować kilka lokali. Ten sposób powstania nowych miejsc pracy jest dla nas najcenniejszy. Oczywiście, należy przyjąć również, że zgodnie z wymogami programu, z którego pozyskaliśmy środki na utworzenie inkubatorów, obiektami musi zarządzać jednostka otoczenia biznesu - w naszym przypadku będzie to jednostka budżetowa - Agencja Promocji i Rozwoju Gminy Prudnik. Jednostka ta oprócz wynajmu lokali winna zarabiać na siebie poprzez organizację szkoleń, świadczenie usług, a także poprzez realizację projektów. Szef jednostki zostanie wyłoniony w drodze naboru w II połowie 2012 roku. W jednostce zatrudnionych będzie kilka osób - najprawdopodobniej na około 4 etatach, w tym również osoby związane z utrzymaniem technicznym obiektów.
- Panie burmistrzu, w jaki sposób gmina zamierza zagospodarować zdewastowane boisko koło byłego obiektu dawnej "dwójki", a także obszar przed głównym wejściem do budynku? Czy jest szansa, że powstanie tam parking dla klientów i pracowników inkubatora?
- Wraz z dokumentacją przebudowy obiektów zostały opracowane również projekty zagospodarowania otoczenia. Oczywiście przed szkołą nr 2 powstanie parking dla inkubatora, natomiast na zapleczu budynku znajdować się będzie teren zielony.
- Panie burmistrzu, dlaczego aż dwie lokalizacje inkubatora? Budynek byłej szkoły numer dwa jest przecież dość obszerny.
- Czy aż dwie lokalizacje to tak dużo? Zakładamy, że inkubator będzie rozwijał się, że kolejnym etapem odpowiadającym na zapotrzebowanie będzie następna lokalizacja. Może w kolejności powstanie klaster, a za tym idą już większe pieniądze. Perspektywa finansowa na lata 2013 - 2017 będzie inną od tej obecnej, ale na pewno projekty związane z przedsiębiorczością i innowacjami nadal pozostaną na tzw. topie. Odnosząc się do obu lokalizacji, to tego, czego im nie można zarzucić, to bardzo dobrej lokalizacji - centrum miasta. Uważamy, że w byłej szkole w większości pomieszczenia zostaną zajęte na działalność usługową - biurową, natomiast byłe kino na działalność rekreacyjną typu; fitness, siłownia, szkoły np. tańca itp. A może któryś z projektodawców skusi się na małą salę kinową?
- Kto poza Unią Europejską finansuje remont obu budynków? Jak rozkładają się koszty?
- Projekt jest finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Wartość projektu dla obu nieruchomości wynosi 6.921.823,29 zł, przy dofinansowaniu 4.783.373,81 zł. Różnica tych kwot, czyli 2.138.449,47 zł stanowi podatek VAT, jako koszt niekwalifikowany w tym projekcie oraz środki własne Gminy Prudnik. W ogłoszonym konkursie dofinansowanie uzyskało 13 projektów z terenu województwa opolskiego, w tym 5 projektów jest realizowanych przez samorządy gminne, w tym oczywiście Prudnik.
- Czy firmy spoza gminy Prudnik, a więc z obszaru powiatu prudnickiego, również brane są pod uwagę w kontekście działania inkubatorów?
- To jest trudne pytanie, gdyż wcześniej wskazałem, że przedsięwzięcie to będzie sfinansowane między innymi ze środków gminy Prudnik. Wydaje mi się, że pierwszeństwo w tej sytuacji winni mieć przede wszystkim mieszkańcy naszej gminy. Do tego trzeba dodać również preferencje, jakie zostają stworzone dla przedsiębiorcy, w postaci niskich stawek czynszu. Ale, oczywiście, nie możemy wykluczyć przypadku, że przedsiębiorca z gmin wchodzących w skład naszego powiatu w wyniku realizacji projektu będzie mógł skorzystać z oferty naszego inkubatora np. w sytuacji stworzenia odpowiedniej ilości miejsc pracy dla naszych mieszkańców. Jednak jeśli będą takie możliwości, będziemy chcieli zabezpieczyć parytet pierwszeństwa dla mieszkańców gminy Prudnik.
- Od kiedy ruszą oba inkubatory, czy będą one osobnymi placówkami, czy też jeden z nich działać będzie na zasadzie filii drugiego?
- Inkubator w byłej szkole nr 2 ruszy na pewno pod koniec 2012 roku, a w budynku byłego kina w I półroczu 2013. Obiekty inkubatorów będą administrowane przez powołaną do tego jednostkę i nie będą stanowić odrębnych placówek. Decyzja o uruchomieniu inkubatora przedsiębiorczości zbiega się z kolejną edycją projektu systemowego pod nazwą "Klucz do biznesu 2" zaplanowanego do realizacji w ramach działania 6.2 wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. W ramach tego programu uprawnieni beneficjenci będą mogli uzyskać bezzwrotną dotację w wysokości 40.000 zł. Dla naszego powiatu przypada 65 dotacji, a więc 2.600.000 zł - powtórzę jeszcze raz - bezzwrotnej dotacji. Bezpośrednio obsługą tej formy pomocy zajmować będzie się Powiatowy Urząd Pracy. My ze swojej strony poprzez ofertę inkubatora chcemy zaproponować lokale na preferencyjnych warunkach, w których czynsz, jak wynika z szacunków z 2009 roku, może wynosić kilka złotych za m˛ plus opůaty za zuýyte media. W części pomieszczeń możemy zaoferować przedsiębiorcom sprzęt w postaci komputerów, urządzeń fotokopiujących i do druku offsetowego, telefaksów, mebli do biur itp. Wszystko za niewielka opłatą. Budynek inkubatora po byłej szkole nr 2 będzie wyposażony w windę, a w piwnicach obiektu na zasadach proponowanych w inkubatorze będzie możliwość uruchomienia działalności gastronomicznej. Już dziś zapraszamy osoby zainteresowane projektem inkubatorów oraz projektem "Klucz do biznesu 2" na cykl spotkań, które wspólnie z Powiatem Prudnickim i Powiatowym Urzędem Pracy zamierzamy zorganizować w I połowie stycznia 2012 roku.
- Dziękuję za rozmowę. Polecamy teksty na podobny temat
Kategoria: Rozmowy TP
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze