Artykuły
ZSZ nr 1: Nieocenione zajęcia pozaszkolne
Autor: MAREK BOCZARSKI.
Publikacja: Środa, 4 - Styczeń 2012r. , godz.: 10:42
Ta forma zajęć pozaszkolnych cieszy się wśród uczniów Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Prudniku największą popularnością. Kolejne miejsca zajęć nie były przypadkowe.
W ramach działań projektu "Zwiększenie jakości i efektywności kształcenia zawodowego uczniów Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Prudniku", uczniowie uczestniczyli w zajęciach pozaszkolnych prowadzonych przez nauczycieli zawodu: Piotra Okłóta, Zbigniewa Zająca oraz Wojciecha Ziarkę. W ramach wizyt studyjnych - w Hucie "MAŁAPANEW" Spółka z o. o. w Ozimku, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik pojazdów samochodowych i ślusarz mieli okazję zapoznania się z możliwościami produkcyjnymi odlewni, technologią produkcji, stosowanymi materiałami, którymi są różne rodzaje stali i żeliwa (aktualnie 200 gatunków), ofertą produkcyjną, obejmującą produkty dla różnych branż przemysłu oraz polityką jakości i ekologii, która jest priorytetem w nowoczesnej firmie. Obserwowali różnorodne techniki i technologie wytapiania, formowania i obróbki cieplnej oraz obróbki mechanicznej i montażu, działanie urządzeń, w tym także obrabiarek sterowanych numerycznie. Duże wrażenie na uczniach zrobiły odlewy walców hutniczych, części do maszyn i urządzeń przemysłowych, koła jezdne suwnic, osprzęt walcowniczy, których ciężar może wynosić od 5 do nawet 12000 kg oraz to, że znaczna część produkcji jest kierowana na eksport do krajów UE, do USA i na Ukrainę. Bezcenne były także informacje na temat działań huty w zakresie poszanowania środowiska i wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania spełniającego wymagania norm ISO.
W drugiej części dnia, grupa uczniów wraz z opiekunami udała się do Zespołu Placówek Oświatowych w Opolu. W skład Zespołu, który powstał w 2002 r., wchodzą: Centrum Kształcenia Praktycznego, Bursa oraz Szkolne Schronisko Młodzieżowe. Placówka posiada 16 pracowni zawodowych, w których młodzież i dorośli poznają tajniki zawodu m.in.: montera i operatora obróbki ręcznej, obróbki mechanicznej, technika CNC, instalacji elektrycznych i elektronicznych, układów mechatroniki. Centrum Kształcenia Praktycznego realizuje praktyczną naukę zawodu dla uczniów szkół w oparciu o obowiązujące dla danego zawodu programy nauczania opracowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Daje to gwarancję odpowiedniego przygotowania uczniów do egzaminów na kwalifikacje zawodowe według standardów określonych przez MEN. Centrum Kształcenia Praktycznego spełniając wymogi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w zakresie wyposażenia i warunków niezbędnych do zorganizowania etapu praktycznego uzyskało akredytację i jest ośrodkiem egzaminacyjnym.
Każdy z uczestników miał możliwość dokonać oceny tego co zobaczył, skonfrontowania swojego środowiska z innymi podobnymi placówkami w bezpośredniej okolicy miejsca zamieszkania. Nieocenione stało się bezpośrednie odczucie stawianych przez Zespół Szkół Zawodowych nr 1 w Prudniku celów realizacji swoich zadań w taki sposób, aby przygotować aktywnego, otwartego i z wyobraźnią absolwenta, potrafiącego ocenić swoje możliwości oraz potrzeby rynku pracy.
Szkoła stale doskonali swoją ofertę edukacyjną, rozwija nowe kierunki kształcenia oraz podejmuje aktywne działania w zakresie zapewnienia odpowiednich możliwości ekonomiczno-finansowych.
Nie zabrakło również czasu na rekreację i posiłek po tak intensywnie spędzonym dniu. W pięknie ozdobionym i udekorowanym pomieszczeniu, upiększonym świeżymi kwiatami i płonącymi świecami, przy dźwiękach uspokajającej muzyki, uczniowie mieli możliwości odpoczynku i zjedzenia ciepłego posiłku. We wspólnym gronie nieustannie trwały dialogi na tematy związane z wrażeniami w trakcie przeprowadzonych wizyt studyjnych. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że ta forma prowadzenia zajęć szkolnych jest najciekawsza, ponieważ pozwala właściwie połączyć przekazywaną wiedzę teoretyczną z bezpośrednim jej oddziaływaniem w praktyce. Żadne prezentacje, pokazy wideo czy filmy edukacyjne nie pozwolą osiągnąć takiego efektu edukacyjnego jak bezpośredni udział ucznia w procesie złożonym w jednym czasie z teorii i praktyki.Polecamy teksty na podobny temat
Kategoria: Szkoły i przedszkola
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze