Artykuły
PG nr 1 w Prudniku: Projekt z tolerancją
Autor: ANNA HAJDUK, ALEKSANDRA GAJDA.
W dniach od 13 do 23 maja w Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego realizowano projekt pt. "Edukacja łączy- integracyjne spotkania z nauką". Było to przedsięwzięcie, dzięki któremu otrzymaliśmy dotację od MSWiA na realizację zadań na rzecz społeczności romskiej.
Często uczniowie pochodzenia romskiego mają słabą motywację do nauki wynikającą z lęku przed nieznajomością polskich obyczajów i kultury lub też niskiej samooceny. Przez tydzień pod hasłem "Nauka łączy" chcieliśmy pokazać, że edukacja może by ciekawa i może łączyć różne społeczności, kultury. Aby uświadomić uczniom romskim, że nie powinni się wstydzić swojej odmienności, skonfrontowaliśmy ich z uczniami niepełnosprawnymi, którzy borykają się z podobnymi trudnościami. Stąd pomysł włączenia do projektu dzieci niepełnosprawnych z zaprzyjaźnionej szkoły specjalnej z Głogówka.
Istotą integrowania uczniów było dla nas kształtowanie między nimi więzi emocjonalnych, stanowiących konsekwencję wzajemnie pozytywnych relacji i zachowań.
W projekcie wzięło udział trzydziestu uczniów, w tym pięciu pochodzenia romskiego i ośmiu uczniów niepełnosprawnych ze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego im. Wandy Chotomskiej w Głogówku.
Zgodnie z założeniami projektu 13 maja odbyła się wycieczka edukacyjna do Opola. W ramach wyjazdu uczniowie obu szkół mieli okazję zwiedzić dyspozytornię elektrowni w Opolu i uczestniczyć w zajęciach z zakresu bezpiecznego użytkowania energii elektrycznej. W trakcie wyjazdu odwiedziliśmy także Wojewódzką Bibliotekę Publiczną im E. Smołki.
Kolejną atrakcją wycieczki były zajęcia rekreacyjno-sportowe, podczas których uczyliśmy się w Ośrodku Sportu i Rekreacji Toropol jeździć na wrotkach. Zabawom, upadkom i wariacjom nie było końca. Tutaj uczniowie wykazali się niezwykłą wrażliwością pomagając słabszym, mającym trudności w utrzymaniu równowagi na wrotkach. Nikt nikogo nie oceniał. Prawdziwym hitem dnia okazała się wizyta w ZOO. Pod opieką pracownika ogrodu mogliśmy nie tylko obserwować zwierzęta, ale także dowiedzieć się o nich czegoś więcej. Wszystkich urzekło karmienie uchatek, wiele radości dostarczył pokaz umiejętności tych uroczych zwierzątek.
Z żalem i nadzieją, że wkrótce znów wspólnie się spotkamy opuszczaliśmy opolskie ZOO.
Podsumowaniem projektu była piesza wycieczka, której zwieńczeniem był piknik w Prudniku Lesie. Po zwiedzeniu Wieży Woka zmęczeni dotarliśmy pod franciszkańskie Sanktuarium św. Józefa. Tam, na placu, czekały na nas przygotowane sztalugi i skromny poczęstunek. W zaprzyjaźnionej już grupie miło spędziliśmy czas grillując, rozmawiając i wspólnie się bawiąc. Znalazło to odbicie w pięknych obrazach które malowaliśmy i na których uwieczniliśmy nasze najpiękniejsze wspomnienia ze wspólnie spędzonego czasu. Dodatkowo braliśmy również udział w grach i zabawach sportowych. Na zakończenie uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody książkowe.
Miło patrzyło się na nawiązujące się przyjaźnie, watro podkreślić że przez współdziałanie w grupie, naukę i zabawę udało się zintegrować uczniów romskich z ich pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi polskimi rówieśnikami. Przebywanie w świecie przyrody, nauki, kultury i sportu pobudziło ciekawość i zaktywizowało młodzież, wskazało również na społecznie wartościowe postawy i zachowania. Żywimy nadzieję, że realizacja projektu przyczyniła się do rozwijania wrażliwości na problemy tolerancji.Polecamy teksty na podobny temat
Kategoria: Szkoły i przedszkola
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze