Artykuły
Zarządzanie Powiatem
Autor: RADOSŁAW ROSZKOWSKI.
Zbliżające się 10-lecie powrotu samorządu powiatowego na ziemię prudnicką zachęca do podsumowań osiągnięć połowy III kadencji. Wybrane na kadencję 2006-2010 władze powiatu prudnickiego stanęły wobec wielu wyzwań i problemów. Najważniejszym z nich było zadłużenie oscylujące w granicach 20 milioniów złotych odziedziczone głównie po prudnickim szpitalu - SP ZOZ-ie. Wiele dziedzin działalności powiatu wymagało pilnej weryfikacji i sanacji funkcjonowania.
OPIEKA MEDYCZNA
Na pierwszy plan ponownie wysunęła się służba zdrowia i funkcjonowanie spółki - Prudnickie Centrum Medyczne oraz skuteczne zakończenie likwidacji SP ZOZ. Po bliższym przyjrzeniu się zagadnieniu okazało się, że obie te instytucje mają wiele problemów wewnętrznych. Zarząd Powiatu rozpoczął weryfikację postępów w likwidacji ZOZ, która skończyła się dymisją dotychczasowego likwidatora i powołaniem nowego. Od dnia jego powołania datuje się radykalna poprawa i przyspieszenie likwidacji tej kosztownej pozostałości po dawnym szpitalu. Równocześnie kontynuowano prace związane z powództwem sądowym przeciw Narodowemu Funduszowi Ochrony Zdrowia o zapłatę powiatowi należności związanych z przyznaniem w latach 2001 i 2002 (tzw. ustawy 2003 i 110) podwyżek dla białego personelu w całej Polsce, której to koszty poniósł w zdecydowanej mierze także nasz szpital. Proces zakończył się sukcesem ZOZ-u w likwidacji i powiatu, na konto starostwa wpłynęło ok. 1.700 tys. zł. Likwidacja dobiegła na przełomie roku 2006 i 2007 do szczęśliwego końca. Spłacono niemal wszystkich wierzycieli. Niestety samo oprocentowanie obligacji wyemitowanych w tym celu kosztowało w 2008 r. ponad 700 tys. zł. (od 2009 r. rozpocznie się ich wykup).
Również funkcjonowanie PCM SA pozostawiało wiele do życzenia zwłaszcza pod kątem wizerunku tej instytucji wśród pacjentów. Aktywny udział starostów w posiedzeniach Rady Nadzorczej, powołanie nowej Rady Nadzorczej i jej aktywność niewątpliwie wpłynęły na poprawę funkcjonowania spółki, która rok 2007 zakończyła zyskiem netto w wysokości ponad 300 tys. złotych. Wkrótce pojawili się też nowi członkowie zarządu: Janusz Kapłoński (wiceprezes ds. medycznych) i następnie Dariusz Madera (prezes). Uznano, ze spółka musi uczynić wszystko by zmodernizować przestarzały sprzęt medyczny, przeprowadzić gruntowne remonty obiektów a zwłaszcza pozyskać wysoko wykwalifikowana kadrę. Musi również przyjąć priorytety swojego rozwoju i opracować strategię rynkową w otoczeniu silnych konkurentów z Nysy i Kędzierzyna-Koźla. Staraniem władz powiatu i spółki pozyskano 963 tys. zł na zakup i instalację tomografu komputerowego.
Wspólnym wysiłkiem starostwa i spółki pozyskano środki w wysokości ok. 200 tys. zł na likwidację barier architektonicznych, wymianę wykładzin i remont sanitariatów na oddziałach chirurgii i pediatrii, montaż windy w budynku poradni. We współpracy z firmą zewnętrzną doprowadzono do powstania nowoczesnej pracowni endoskopowej. W szpitalu zaczęli pojawiać się nowi specjaliści. By sprostać dalszym zadaniom modernizacyjnym, na wniosek Zarządu Powiatu, Rada Powiatu Prudnickiego podjęła 30.04.2008 r. uchwałę o rozpoczęciu procesu pozyskania inwestora strategicznego dla spółki. Związane to jest z koniecznością poniesienia przez Spółkę PCM znaczących wielomilionowych nakładów finansowych na dostosowanie szpitala do standardów sanitarnych narzuconych przepisami (Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 10.11.2006 r.), które wypełnić musi do końca 2012 r. Nie wywiązanie się z tego obowiązku równoznaczne byłoby z brakiem finansowania świadczeń przez Narodowy Fundusz Zdrowia - i de facto zamknięciem szpitala. Wobec bardzo znacznego zadłużenia powiatu jego znacząca pomoc finansowa dla spółki jest wykluczona. Pomoc drobniejsza, jak np. 70 tys. zł. w 2008 r. na zakup pieca centralnego ogrzewania była przekazywana. Z inicjatywy Zarządu Powiatu zracjonalizowano bowiem system ogrzewania Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Głogówku (jest w strukturze PCM SA) co przyniesie znaczące oszczędności finansowe. Wiele problemów władzom powiatu i spółki sprawia nienajlepsza sytuacja płacowa białego personelu (zwłaszcza pielęgniarek i położnych). Osiągnięto jednak porozumienie, podwyżki zostały przyznane na miarę możliwości spółki, kolejne pojawia się gdy tylko będzie to możliwe. Bardzo wiele jeszcze pozostało do zrobienia.
Znacznie lepiej radzi sobie SP ZOZ w Białej. Dzięki osobistemu zaangażowaniu dr. Zdzisława Juszczyka szpital jest w dobrej kondycji finansowej. Powiat w latach 2007-2008 przekazał na jego rzecz kwotę ok. 140 tys. zł celem podniesienia jakości aparatury medycznej (m.in. ucyfrowiono rentgen). Dzięki kontaktom dyrektora z kliniką w Zabrzu pozyskano karetkę do przewozu pacjentów.
Wobec wzrostu zagrożenia mieszkańców powiatu prudnickiego menigokokowym zakażeniem typu C (tzw. sepsa) postanowiono współfinansować profilaktyczną akcję szczepień przeprowadzoną wspólnie z gminami, ZOZ-em Biała i zakładami POZ. Zaszczepiono ponad 2.200 dzieci i młodzieży, najwięcej w prudnickiej OPTIMIE.
BAZA OŚWIATOWA
Kolejnym dużym problemem z jakim muszą zmierzyć się władze powiatu kadencji 2006-2010 jest zły stan techniczny infrastruktury i bazy lokalowej szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych. Jak stwierdzono, w latach 1998-2006 placówki oświatowe powiatu prudnickiego nie przechodziły jakichkolwiek remontów poza bieżącymi naprawami (jedyny chyba wyjątek - blaszany dach na I LO w Prudniku). Niektórzy dyrektorzy placówek oświatowych nie wykazali się też podstawową dbałością o powierzone im budynki. Niezbędna więc stała się radykalna poprawa tego stanu rzeczy. W latach 2007-2008 Powiat Prudnicki przeznaczył ponad 1,9 mln. zł na remonty i inwestycje w placówkach oświatowych (ponadto ok. 260 tys. na wyposażenie). I tak w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Prudniku wykonano: wymianę rynien, montaż płotków przeciwśnieżnych, odbudowę murka okalającego, remont dachu hali sportowej, renowację okien auli, wymianę instalacji elektrycznej za kwotę 441 tys. zł. Złożono także wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na modernizację biblioteki i umiejscowienie tam powołanego (inicjatywa jeszcze z poprzedniej kadencji) Centrum Kształcenia Ustawicznego (CKU) (zob. niżej). W II Liceum Ogólnokształcącym wykonano nowe podłogi na korytarzu, roboty malarskie, wymieniono okna na sali gimnastycznej oraz przygotowano przyszkolny parking i chodnik za kwotę ok. 67 tys. zł (w najbliższym czasie wyremontowane zostaną sanitariaty). Część ww. prac remontowych wykonano siłami grupy remontowo-budowlanej funkcjonującej w starostwie.
Stosunkowo niewielką kwotę 15 tys. zł przeznaczono na pokrycie dachów w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 przy ul. Podgórnej w Prudniku. Wiele zadań wykonanych zostało tam staraniem dyrektorów i Rady Rodziców (okna na sali gimnastycznej czy instalacja elektryczna). Niestety stwierdzono zły stan warsztatów szkolnych przy ul. Młyńskiej, które ponadto wyposażone były w urządzenia bardzo przestarzałe - niemal nieprzydatne w nowoczesnym procesie edukacyjnym. Zarząd Powiatu postanowił zatem, by przekazać szkole obiekt dawnego Zespołu Szkół przy ul. Prężyńskiej - co pozwoli powstrzymać jego dalszą degradację i przywrócić go do życia. Obok świetnie wyposażonych warsztatów szkolnych ma tam powstać zupełnie nowa jakość: świetnie wyposażone Powiatowe Centrum Kształcenia Praktycznego (PCKP). Rozpoczęto więc remont kapitalny na parterze budynku (301 tys. zł.) i dachu (15 tys. zł). Rozstrzygnięto też przetarg na zakup nowoczesnych urządzeń do warsztatów na kwotę ok. 120 tys. zł. Podjęto starania o bezpłatne pozyskanie z zaprzyjaźnionej firmy cyfrowej obrabiarki. Złożono także wniosek m.in. na modernizację kolejnych pięter budynku (zob. niżej).
Jednoznacznie uznano, że baza lokalowa Zespołu Szkół Specjalnych w Prudniku jest zbyt mała. Przygotowano zatem dodatkowe pomieszczenia przy ul. Młyńskiej pozyskane od Zgromadzenia Sióstr Elżbietanek (koszt remontu - 17 tys. zł). Podjęto także starania o zakup od Zgromadzenia całego obiektu, które bliskie są finalizacji (kwota ok. 2.500 tys. zł.). Powstanie tam Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy wraz z internatem, przedszkole specjalne, warsztaty terapii zajęciowej. Jest to szczególnie istotne gdyż dotychczas powiat prudnicki, jako jedyny w województwie, nie posiadał takich warsztatów. Do ZSS zakupiono także samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych (ok. 115 tys. zł). Podobny samochód pozyskano także dla Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Głogówku (95,4 tys. zł.) gdzie ponadto wymieniono okna i drzwi (86 tys. zł) i zamontowano schodołaz. Okna wymieniono także w Liceum Ogólnokształcącym w Białej (67 tys. zł.). W Zespole Szkół Rolniczych wykonano wymianę wentylacji i okien w sali gimnastycznej (59 tys. zł.). Zespół Szkół w Głogówku otrzymał kwotę 64 tys. zł na wymianę pieca c. o. i części systemu grzewczego (dotychczasowy piec trafił na warsztaty ZSZ nr 1 przy ul. Młyńskiej), wykonano tam też naprawę dachu.
Aż 340 tys. złotych kosztował remont budynku zajmowanego obecnie m.in. przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (pomieszczenia, winda, okna, ocieplenie, odwodnienie, parking). Na remont drogi dojazdowej, placu i zakup kotła c.o. do Domu Dziecka w Głogówku wydatkowano 147 tys. zł.
Jak już wspomniano celem poprawy jakości kształcenia w powiecie powołano do życia CKP oraz już wkrótce PCKP z nowoczesnym parkiem maszynowym. Nawiązano bliską współpracę z Uniwersytetem III Wieku w Prudniku. Wyrażono również zgodę na powołanie, począwszy od roku szkolnego 2008/2009 Zespołu Szkół w Białej skupiającego dotychczasowe Liceum Ogólnokształcące oraz nowe oddziały szkoły zawodowej i technikum. Postanowiono także podjąć rozmowy z Gminą Prudnik celem wspólnej optymalizacji sieci bazy placówek oświatowych w Prudniku.
STAROSTWO I JEDNOSTKI PODLEGŁE
Na początku kadencji postanowiono realizować bardzo oszczędną politykę kadrową ograniczającą wzrost zatrudnienia, która zakładała maksymalne wykorzystanie potencjału obecnej kadry starostwa. Jej uzupełnianie powinno nastąpić tylko w najpilniejszych obszarach funkcjonowania. Obszary te zdefiniowano wkrótce jako nadzór nad inwestycjami czy pozyskiwanie środków unijnych. W ramach optymalizacji zatrudnienia nastąpił szereg przesunięć między wydziałami. Nacisk położono także na podnoszenie kwalifikacji kadry, m.in. poprzez przygotowanie finansowania kursów, szkoleń i studiów podyplomowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Także baza lokalowa samego starostwa pozostawiała wiele do życzenia. Wyremontowano zatem II piętro, sanitariaty, salę narad, wymieniono okna - wszystko to za kwotę 446 tys. zł. Szczególnie istotny wydaje się remont sali, gdzie przeniesiono obrady Rady Powiatu i dziś odbywają się one w godnych warunkach
Wyremontowano tez kolejne piętro Wydziału Geodezji przy ul. Parkowej. Zakupiono także sporo sprzętu komputerowego i wymieniono centralę telefoniczną (ok. 38 tys. zł.). Dodatkowe przeszklone drzwi Wydziału Komunikacji i ubikacje dla niepełnosprawnych pozwoliły na podniesienie standardu obsługi petentów.
Jednostki pomocy społecznej podległe powiatowi musiały zmierzyć się z wymogami standaryzacyjnymi niezbędnymi do dalszego funkcjonowania. Jako jeden z pierwszych w województwie opolskim standard osiągnął Dom Pomocy Społecznej w Prudniku gdzie obok działań organizacyjnych przeprowadzono remont za 233 tys. zł. O standard zabiega obecnie Ośrodek Rehabilitacji i Opieki w Racławicach Śląskich - wydatkowano tam na remont ok. 200 tys. zł. Wymogi standaryzacyjne spełnił też Dom Pomocy Społecznej dla Dorosłych prowadzony w Grabinie przez Zgromadzenie Sióstr Elżbietanek. O koszcie remontu budynku zajmowanego m.in. przez PCPR wspomniano wyżej.
Podjęto kroki celem zapewnienia dodatkowych pomieszczeń dla Powiatowego Urzędu Pracy, które uda się pozyskać dzięki dobrej współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.
W związku z coraz większym zakresem prac remontowo-budowlanych oraz rosnącymi ich kosztami, jak też z trudnościami związanymi z pozyskaniem rzetelnych wykonawców zadecydowano o powołaniu w Starostwie Powiatowym przy Wydziale Infrastruktury Powiatu grupy remontowo-budowlanej, która obecnie liczy 3 osoby. W zakresie utrzymania dróg już wcześniej funkcjonowała grupa interwencyjna. Obie te grupy w miarę możliwości zasilane są pracownikami interwencyjnymi.
W poszukiwaniu środków finansowych przeprowadzono kompleksowy audyt ubezpieczeniowy starostwa i jednostek podległych, który pozwolił na zdecydowaną optymalizację kosztów (składek) ubezpieczenia mienia powiatowego w odniesieniu do ew. korzyści tj. odszkodowań. Przeprowadzono połączony przetarg na ubezpieczenie wszystkich składników majątkowych powiatu. Postanowiono również wynająć zbędne powierzchnie w starostwie na cele komercyjne.
W Liceum Ogólnokształcącym nr 2 zdecydowano się oddzielić sieć grzewczą i zasilanie wodne szkoły i jednostek powiatowych od prywatnych mieszkań, co dotąd było niekorzystne dla powiatu.
DROGI I MOSTY
Chyba największym (czytaj najkosztowniejszym) wyzwaniem z jakim zetknęły się władze powiatu prudnickiego jest stan dróg powiatowych, których w 2007 r. było 308 km - o ok. 50 proc. więcej niż średnia krajowa dla powiatów, a pamiętać należy, że nasz powiat jest jednym z mniejszych. W latach 1999-2003 powiatom wypłacana była subwencja drogowa - dla Prudnika 2-3 miliony zł rocznie, która jednak w dużym stopniu przeznaczana była na inne cele. Władze kadencji 2006-2010 stanęły tu w obliczu olbrzymich potrzeb, których nie da się szybko zrealizować. Zarząd Powiatu postanowił zrobić tak wiele jak tylko będzie możliwe by poprawić stan powiatowej infrastruktury drogowo-mostowej. Zlikwidowano nie cieszący się dobrą opinią Zarząd Dróg Powiatowych, powołano Wydział Infrastruktury Powiatu, który obok remontów i utrzymania dróg zajął się także budynkami starostwa i jednostek podległych (w tym szkół). Zwiększono także wydatnie środki przeznaczane na remonty cząstkowe dróg. Dla przykładu nową nawierzchnię otrzymała droga Solec - Browiniec Polski (ok. 50 tys. zł), czy ul. Młyńska w Głogówku (ok. 70 tys. zł.). Inne modernizacje nawierzchni to: ul. Konopnickiej w Głogówku, ul. Stare Miasto w Białej, dywaniki w miejscowościach Kierpień i Gostomia, a także na drodze do Chrzelic. Wykonano także chodnik przy szpitalu w Białej i energochłonne barierki w Rudziczce. Wspólnie z Gminą Lubrza wyremontowano kilka chodników. Przeprowadzono kompleksowe remonty mostów: Dzierżysławice - 197 tys. zł, Ligota Bialska - 40 tys. zł, na drodze Prężyna -Biała - 79 tys. zł, Dytmarów - 69 tys. zł i przepustów: Prężynka - 24 tys. zł, Dzierżysławie - 42 tys. zł, Nowa Wieś Prudnicka - 8 tys. zł, Dobroszewice - 4 tys. zł i Olszynka - 8 tys. zł. Fatalny stan techniczny większości z nich został wcześniej opisany w raporcie Najwyższej Izby Kontroli.
Remonty kapitalne i modernizację najgorszych odcinków dróg postanowiono zrealizować ze środków zewnętrznych - zwłaszcza unijnych (o tym niżej) poprzez bardzo aktywne ich pozyskiwanie.
Za pośrednictwem Euroregionu Pradziad pozyskano sprzęt (2 specjalistyczne kosiarki, ramię z wysięgnikiem i frezarkę do poboczy za 110 tys. zł unijnego dofinansowania) do utrzymania w należytym stanie poboczy dróg. Zwiększenie częstotliwości koszenia poboczy do dwóch w roku już stało się zauważalne, a było ono też możliwe dzięki współpracy z Zespołem Szkół Rolniczych skąd pozyskano ciągnik. Ze środków własnych zakupiono także mały walec do bieżącej naprawy ubytków w asfalcie. W ramach przesunięcia między jednostkami dla potrzeb wydziału pozyskano samochód marki Hyundai, który zastąpił wysłużoną nysę. Wydział wzbogacił się też o samochód do monitorowania stanu dróg (fiat seicento - 9 tys. zł).
Podjęto także rozmowy z gminami z terenu powiatu, celem przekazania im części dróg. Największą pomoc okazała Gmina Prudnik przejmując od 2008 blisko 10 km dróg miejskich, Lubrza od 2009 r. przejmie 3,1 km, a Głogówek ulice: Sobieskiego i Korfantego.
Podjęto decyzję o rozpoczęciu kosztownych prac nad powstaniem ewidencji dróg i mostów. W 2008r. zrealizowano jej I etap, którego koszt wyniósł 120 tys. zł.
Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze