Artykuły
Obwodnica za sześć lat
Autor: JANUSZ WISZNIEWSKI, ANDRZEJ DEREŃ.
Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że być może w 2013 roku będzie można jeździć obwodnicą Głogówka. Na razie zarządca dróg konsultuje z mieszkańcami przebieg drogi.
Budowa obwodnicy wynika z konieczności odciążenia głównych ulic w mieście z ruchu samochodowego.
- Największym problemem jest obecnie "wąskie gardło" ulicy Piastowskiej, za kościołem św. Mikołaja. - wyjaśnia "Tygodnikowi Prudnickiemu" Małgorzata Wójcicka - Rosińska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Głogówku. - Zwłaszcza zimą, przejazd na tym odcinku jest niebezpieczny dla samych samochodów i pieszych. Niejednokrotnie tiry wjeżdżają na chodnik, bo nie są w stanie wykonać manewru skręcania na drodze. Obwodnica zwiększyłaby bezpieczeństwo pieszych. Częste przejazdy dużych samochodów dostawczych przez miasto są też zagrożeniem dla licznych, głogóweckich zabytków.
Cztery warianty przebiegu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 40 (Głuchołazy-Pyskowice) przedstawiono w poniedziałek, 10 września uczestnikom spotkania w głogóweckim Domu Kultury.
We wszystkich wariantach przewidziana jest instalacja ekranów dźwiękochłonnych. Warianty prezentowała ich projektantka Katarzyna Maruszewska, a Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad reprezentował Ireneusz Dyła, który odpowiadał na pytania mieszkańców. Dowiedzieliśmy się np. tego, że planowana obwodnica zakłada możliwość "podpięcia" się do niej przyszłej obwodnicy na drodze Opole - Głubczyce, jednak kiedy taka obwodnica powstanie również nie wiadomo.
- Wariant pierwszy jest ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego gminy. - kontynuuje rzecznik. - Zdaniem burmistrza Andrzeja Kałamarza, najlepszy jest wariant pierwszy, który jest już ujęty w planie zagospodarowania.
Wariant ten przewiduje budowę drogi omijającej Głogówek oraz Mochów (w tym Pauliny) od południa (5,3 km). Dwie kolejne propozycje również dotyczą drogi, która wiodłaby na południe od miasta, z tym, że jedna z nich przebiegałaby wśród zabudowań paulińskiej części Mochowa i stosunkowo blisko zabudowań miasta. Najdłuższą, ponad 7-kilometrową drogę przewiduje wariant obwodnicy na północ od Mochowa i Głogówka. Jego plusem jest częściowe odciążenie ruchliwej drogi wojewódzkiej między Głogówkiem a Krapkowicami (kierunek na Opole). Jednym z trudniejszych zadań dla inwestora będzie budowa mostu przez Osobłogę.
Pracownicy Wojewódzkiego Biura Projektów w Zabrzu sp. z o. o., którzy wykonują drugi etap studium budowy obwodnicy obliczyli, że w przypadku realizacji "północnego" wariantu obwodnicy najbardziej wpłynie ona na zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w mieście (1700 - 6000 pojazdów na dobę, przy ok. 2500 - 6800 dla wariantów "południowych").
Omawiana na spotkaniu obwodnica jest jednym z dziesięciu zadań i wszystkie przygotowywane są jednocześnie. Które z nich realizowane będzie jako pierwsze pokaże przyszłość.
W zebraniu zorganizowanym przez GDDKiA uczestniczyło około 300 osób. Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze